العودة   منتدى أحلى حياة في طاعة الله > الدنيا ساعة فاجعلها طاعة > أحلى كلام :: القرآن الكريم ::
التعليمـــات اجعل كافة الأقسام مقروءة

أحلى كلام :: القرآن الكريم :: لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعاً مُّتَصَدِّعاً مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ

قديم 09-20-2011, 05:24 PM   رقم المشاركة : 21
هُنـآكـ جنّــة ~
متابعة الصحبة الصالحة

الصورة الرمزية هُنـآكـ جنّــة ~

اسم الدولة Morocco

هُنـآكـ جنّــة ~ غير متواجد حالياً

هُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to behold

وأنتم من أهل الجزاء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هبه البنا مشاهدة المشاركة
جزاكم الله خيرا على مجهودكم الرائع وربنا يجعله فى ميزان حسناتكم
ممكن بس اعرف اسم الداعيه اللى القى الدرس ده
الشيخ هاني حلمي جزاه الله خيرا

التوقيع

رباه ارحم أمي التي لم تلدني وأسكنها فسيح جنآآتك واجمعني بها في جنات النعيم ~

قديم 01-18-2012, 12:56 PM   رقم المشاركة : 22
امة الرحمن/فاطمة
مشرفة

الصورة الرمزية امة الرحمن/فاطمة

اسم الدولة Egypt

امة الرحمن/فاطمة غير متواجد حالياً

امة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant futureامة الرحمن/فاطمة has a brilliant future

جزاكم الله خيراااااااااااااا

ولي عودة للتكملة بإذن الله

التوقيع

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ(النمل 19)

قديم 01-22-2012, 04:48 PM   رقم المشاركة : 23
الصابر
قلب جديد

اسم الدولة France

الصابر غير متواجد حالياً

الصابر is infamous around these parts

والله ودي حفظ القران الكريم , ادعوا لي بالتوفيق

قديم 01-22-2012, 10:26 PM   رقم المشاركة : 24
B E L A L
قلب نشيط

الصورة الرمزية B E L A L

اسم الدولة Egypt

B E L A L غير متواجد حالياً

B E L A L has a spectacular aura aboutB E L A L has a spectacular aura aboutB E L A L has a spectacular aura aboutB E L A L has a spectacular aura aboutB E L A L has a spectacular aura aboutB E L A L has a spectacular aura aboutB E L A L has a spectacular aura aboutB E L A L has a spectacular aura aboutB E L A L has a spectacular aura about

بارك الله فيكم

التوقيع

قديم 04-07-2012, 10:56 PM   رقم المشاركة : 25
مهاجر لله ورسوله
عضو محظور

الصورة الرمزية مهاجر لله ورسوله

اسم الدولة Egypt

مهاجر لله ورسوله غير متواجد حالياً

مهاجر لله ورسوله has a brilliant futureمهاجر لله ورسوله has a brilliant futureمهاجر لله ورسوله has a brilliant futureمهاجر لله ورسوله has a brilliant futureمهاجر لله ورسوله has a brilliant futureمهاجر لله ورسوله has a brilliant futureمهاجر لله ورسوله has a brilliant futureمهاجر لله ورسوله has a brilliant futureمهاجر لله ورسوله has a brilliant futureمهاجر لله ورسوله has a brilliant futureمهاجر لله ورسوله has a brilliant future

جزاكم الله خيرا

موضوع يستحق التقييم

وياريت يتم تثبيته لتعم الفائدة

سبحان الله العظيم

حصلت معي هذه الليلة ولم اعرف لم كرر الا ساء ما يزرون

ثم يشاء الله ان اقرأ هذا الموضوع الذي وجدته بطريقة غريبة

( قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقَاءِ اللَّـهِ حَتَّىٰ إِذَا جَاءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُوا يَا حَسْرَتَنَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْنَا فِيهَا وَهُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَىٰ ظُهُورِهِمْ أَلَا سَاءَ مَا يَزِرُونَ ﴿الأنعام: ٣١﴾)

وما تجاوزها , وقعد يقولها كده بتاع 20 مره , أنا الآيه قعدت اسبوع ترن فى وداني , علشان كده انا لحد أنهارده منساهاش الأيه دى , وتقعد بقى تقول ااااااااه ياحسرتنا على ما فرطنا فيه !!

وتتخيل بقى والواحد شايل ذنوبه بقى على كتافه وواقف فى موقف الحشر (
أَلَا سَاءَ مَا يَزِرُونَ ) .

====================

تقوم ماسك الأيه كده بنيه الأستشفاء , علشان تدخل تطهر القلب

========================

لا اله الا الله

بالظبط ما حدث

ابن عمر قال : لما واحد يبتدي ينتكس بيبطل قيام , اول حاجه يبطل قيام و يبطل الجهر بالقرآن هي دي بقى ( إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيمٌ ) تلاقي نفسك قاعد بتقولها بتصرخ بيها و ترددها

=============================

انا تاثرت بهذا المقطع وهذا يحدث فعلا مع من يفكر في الاسلام ويقرأ القران

وكنت مشغل إذاعه القرآن الكريم جنبي , والأية تجيلك بقى طاااخ

(
وَمَا أَنتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَن ضَلَالَتِهِمْ ۖ إِن تُسْمِعُ إِلَّا مَن يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ ﴿٨١﴾
)

هو ده بقى , كده الرسالة واضحه اوى فقلت أسف أانا غلطان أنا مبفهمش لان هي كده , فتيجي الآيه فتقول ايوه هى كده فدي علامه أن أنت تدبرتها دلوقتي , علشان كده بتعدى عليك آيات كده بتحصلنا ا فى رمضان وبنقعد نقول والله العظيم الآيات دى مبتتفهم غير فى مكة , نجيناهم بسحر دى كانت فتحة مكه السنه اللى فاتت , أشمعنا قال نجيناهم بسحر ؟ علشان فى الأسحار , وأشمعنا قال وقت الأسحار علشان ربنا بينزل للسماء الدنيا فى الوقت ده , فنجاتك فى مناجاتك , فتقعد أنت تركز بقى فى الوقت ده وتقول بص الأيه وتتوقف عندها وتتفاعل معاها .

علشان كده جاء أبن القيم ليعملك أزاى تتأمل وتتدبر فيقولك ايه : أنزل نفسك منزلة المخاطب , عارفين دى ما كنت بقولكم تلاقوا حد قاعد بيقرأ وبيقول إن الذين كفروا فتلاقيه بيقول أعوذ بالله من الكفر , وإن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار : فيقول اعوذ بالله من النفاق , وبعدها يقرأ إن المؤمنين : فيقول هو انا اقدر ابقى منهم دول فين وانا فين طيب اعملك ايه بقى انت مين فيهم , لأ إنت لازم تنزل نفسك منزله المخاطب لأن أنت ممكن يكون جواك صفة من الصفات دى , ممكن يكون جواك خصله من خصال النفاق والعياذ بالله , ممكن يكون عندك معنى من الشركيات , شرك خفى وانت مش داري بيه ,

فالآية بتكلمك أنت , الآية بتقولك كذا , فلما تلاقي نفسك بتخادع نفسك , فتلاقي الآيه جايه زى القلم على الوش

(
يُخَادِعُونَ اللَّـهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ
)

قديم 04-15-2012, 02:58 AM   رقم المشاركة : 26
طفلى الصغير هو نقابى
قلب جديد

الصورة الرمزية طفلى الصغير هو نقابى

اسم الدولة Egypt

طفلى الصغير هو نقابى غير متواجد حالياً

طفلى الصغير هو نقابى is infamous around these parts

جزاكم الله الفردوس الاعلى

التوقيع

ان صدقت الله يصدقك
[BIMG]http://img714.imageshack.us/img714/705/yashabab2.jpg[/BIMG]

قديم 05-09-2012, 11:15 AM   رقم المشاركة : 27
هُنـآكـ جنّــة ~
متابعة الصحبة الصالحة

الصورة الرمزية هُنـآكـ جنّــة ~

اسم الدولة Morocco

هُنـآكـ جنّــة ~ غير متواجد حالياً

هُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to beholdهُنـآكـ جنّــة ~ is a splendid one to behold

وأنتم من أهل الجزاء

ربنا يرزقنا وإياكم تدبر القرآن والعمل به وحفظه

التوقيع

رباه ارحم أمي التي لم تلدني وأسكنها فسيح جنآآتك واجمعني بها في جنات النعيم ~

قديم 05-09-2012, 01:11 PM   رقم المشاركة : 28
المهندسة أم البراء
قلب نشيط

الصورة الرمزية المهندسة أم البراء

اسم الدولة Algeria

المهندسة أم البراء غير متواجد حالياً

المهندسة أم البراء has a brilliant futureالمهندسة أم البراء has a brilliant futureالمهندسة أم البراء has a brilliant futureالمهندسة أم البراء has a brilliant futureالمهندسة أم البراء has a brilliant futureالمهندسة أم البراء has a brilliant futureالمهندسة أم البراء has a brilliant futureالمهندسة أم البراء has a brilliant futureالمهندسة أم البراء has a brilliant futureالمهندسة أم البراء has a brilliant futureالمهندسة أم البراء has a brilliant future

اللهم بارك

ماشاء الله

جزاكن الله خيرا
و بورك فيكن و جزى الشيخ

التوقيع

قديم 08-13-2014, 10:47 AM   رقم المشاركة : 29
رَوْضَـــة
مشرفة

الصورة الرمزية رَوْضَـــة

اسم الدولة Egypt

رَوْضَـــة غير متواجد حالياً

رَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant futureرَوْضَـــة has a brilliant future

جزاكِ الله خيرًا وفريق العمل

قديم 08-23-2014, 05:45 PM   رقم المشاركة : 30
محمود م حسن
قلب جديد

اسم الدولة Egypt

محمود م حسن غير متواجد حالياً

محمود م حسن is infamous around these parts

جزاكم الله خيرا وبارك فيكم

التوقيع

لا حول ولا قوة إلا بالله ...... كنز من كنوز الجنة
ومن فضائلها أيضا
http://www.youtube.com/watch?v=LCYgCUZ-ga4